top of page

צמחי מרפא

מה הם צמחי מרפא

צמחי המרפא היו מאז ותמיד "ארון התרופות" של האדם, הם מקור הגלם לייצור תרופות והיו לבסיס לפרמקולוגיה המודרנית, כיום אנו חוזרים לשימוש בהם כפי שהם, כפורמולה, כתה וכדומה.

תרופות צמחיות הן צמחים המשמשים כמו תרופה. אנשים משתמשים בצמחי מרפא כדי למנוע או לרפא מחלות. הם משתמשים בהם כדי לקבל הקלה בתסמינים, להגביר אנרגיה, להירגע או לרדת במשקל.


צמחי מרפא ותבלין הם לכאורה צמחים תמימים, אך גרמו לאמפיריות ליפול, לגילוי יבשות ולצבאות לנוע מארץ לארץ, בכך השפיעו על ההיסטוריה האנושית, הם שימשו לריפוי, קוסמטיקה, שימור מזון וכמובן לתיבול המזון.

צמחי המרפא נמצאים בכל מקום בעולם, ולפני 4000 שנה נכתבו מסמכים אודותיהם הן למאכל והן למרפא, בסין, במצרים ובבל. אפילו התה שאנו שותים היום שימש בסין כצמח מרפא, וצמח המרווה שימשה לטיהור גם של הבית וגם של הגוף. גם ביהדות לא חסרים אזכורים על נפלאותיהם של צמחי המרפא, בעיקר בתנ"ך, ורמב"ם כמו שכל אדם הוא שונה מחברו כך גם הצמחים, כל סוג צמח מרפא בצורה שונה. גם חלקי הצמח עצמו מרפאים בצורה שונה, ואפילו מקום ותנאי גידולו של הצמח מרפא בעוצמה ובצורה שונה, למשל שורש הג'ינסנג (Ren Shen) המוכר: ג'ינסינג סיבירי- מחזק מערכת חיסונית, טוב לתשישות וחולשה, אך לעומתו הג'ינסינג הקוריאני- ממריץ חזק לעייפות ותשישות והתוויותיו נגד רבות יותר מחברו הסיבירי.



מה ההבדל בין צמחי מרפא סיניים למערביים

רפואת הצמחים הסינית המסורתית מורכבת מ-5,767 חומרים המופקים ממקורות צמחיים, בעלי חיים ומינרלים.


צמחי מרפא הפכו לחלק בלתי נפרד מהרפואה הסינית לפני אלפי שנים כאשר הקיסר האגדי שן נונג לימד את הסינים הקדמונים כיצד להשתמש בהם לתזונה ולטיפול. נעשה שימוש בצורות שונות כאשר הנפוצה ביותר היא תה. עשבי תיבול גולמיים מוסיפים למים, מבושלים ואת התה שנוצר שותים. עשבי תיבול גולמיים יכולים להגיע גם בצורת אבקה.

צורה נפוצה נוספת היא גלולת הדבש בה משלבים אבקת עשבי תיבול עם דבש לייצור גלולה קשה. צורות אחרות כוללות: תמציות נוזליות, טבליות, כמוסות של כדורי תה, גרגירים, פפריקה, קרמים, שמן ומשחות.


בדומה לתרופות ללא מרשם עשבי תיבול מערביים מטפלים בסימפטומים כפי שהוגדרו על ידי הרפואה המערבית. לעומת זאת, צמחי מרפא סיניים נקבעים על סמך אבחנה הנגזרת על ידי שימוש בתיאוריות של הרפואה הסינית וכן אבחון לשון ודופק. גישה הוליסטית זו לרפואה מיושמת על הרפואה הסינית המסורתית בכללותה.


הבדל נוסף בין רפואת צמחי מרפא סינית למערבית הוא הגישה המערבית משתמשת לעתים קרובות בצמח אחד או שניים לטיפול בתסמינים. רק לעתים נדירות נרשמים צמחי מרפא בודדים ברפואה הסינית המסורתית. במקום זאת, הם ניתנים למטופל כנוסחה. פורמולת צמחי מרפא סינית היא מתכון מאוזן של מספר עשבי תיבול (לעיתים עד 20) המותאמים לעבודה סינרגטית כדי לתת מענה למצב הבריאותי הייחודי של האדם.




bottom of page